poniedziałek, 15 lipca 2013

Co to za sŁupki?


 Ostatnio natknąłem się na niewielkie słupki betonowe z tajemniczą literą "Ł". Naturalnie wzbudziły one moje zainteresowanie.
Pierwszy słupek znajduje się w nieszczególnie wybitnym czy też charakterystycznym miejscu. Chociaż nie! W bezpośrednim sąsiedztwie biegnie linia kolejowa nr 183 Ząbkowice-Będzin Grodziec. Zawsze to jakaś informacja. Moją pierwszą myślą było, że słupek musiała zbudować jakaś polska instytucja, ponieważ w żadnym innym języku nie występuje litera "Ł". Bystrzak ze mnie, nie ma co....

To ten słupek

Znajduje się mniej więcej tutaj


Drugi słupek znalazłem obok nieistniejącego już niestrzeżonego przejazdu kolejowego na ulicy Gwardii Ludowej. Nieistniejącego bo linia kolejowa nr 162 przecinająca tą ulicę została zlikwidowana  (dokładnie to odcinek pomiędzy stacją w Gołonogu a  przystankiem Huta Katowice). W tym przypadku literka była trochę mniejsza a słupek w górnej części pomalowany był na biało, farba całkiem nieźle jeszcze się trzyma.


   Okazuje się, że kluczem do rozwiązania zagadki będzie tajemniczo brzmiący łamaniec: ZN-96_TPSA-026
Pod tą nazwą kryje się norma zakładowa dotycząca  betonowych  słupków oznaczeniowych i oznaczeniowo-pomiarowych jakie stawia się przy budowie telekomunikacyjnych  linii kablowych dalekosiężnych.
   W wielkim skrócie, żeby nie przynudzać: są dwa rodzaje słupków. Te tutaj na zdjęciach to zwykłe słupki oznaczeniowe ( SO) które sobie wystają z ziemii i oznaczają przebieg linii telekomunikacyjnej. Mogą też być słupki o bardziej skąplikowanym przeznaczeniu tzw. słupki oznaczeniowo- pomiarowe ( SOP). Takie coś posiada wtedy powiedzmy coś na kształt gniazdka zabezpieczonego w metalowej puszce. Do tego gniazdka możemy się podpiąć ze sprzętem i dokonać odpowiednich pomiarów parametrów trakcji. Zainteresowanych odsyłam do treści dokumentu, można bez problemu znaleźć go w necie. 
   Słupki takie występują na terenie całej Polski. Będzie ich jednak coraz mniej bowiem linie telekomunikacyjne wypierane są przez światłowody.  W wolnej chwili warto poszukać takich w terenie. Wydaje mi się, że nie przypadkiem znalazłem je w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych. Dla zachęty powiem, że z tego co widziałem w necie, to mogą wyglądać bardzo dziwacznie i orginalnie. Kto znajdzie ich najwięcej ;-) ?





16 komentarzy:

  1. słupki Ł to słupki oznaczające "łączność"
    czyli przebieg kabla telefonicznego
    są też słupki gazowe takie żółte i oznaczają przebieg gazociągu (mają chyba znaczenie ostrzegawcze)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...a teraz doczytałam pod zdjęciem, że juz sprawa się wyjaśniła
      pozdrawiam

      Usuń
  2. Trudno chyba już je teraz spotkać :)) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Autor źle zaznaczył w tekście, że słupków będzie coraz mniej. Otóż słupki stosuje się do linii telekomunikacyjnych (czyli zwykły telefon np.) oraz do linii optotelekomunikacyjnych (tzw. OTK czyli światłowody). Więc przy budowie linii światłowodowych również używa się słupków betonowych SO i SOP. Jedynie co się zmieniło, to teraz należy je malować na kolor sieci (w telekomunikacji kolor pomarańczowy). Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a zułty z literom L co oznacza

    OdpowiedzUsuń
  5. a zułty z literom L co oznacza

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie na wsi dużo takich nowych

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie na wsi dużo takich nowych

    OdpowiedzUsuń
  8. Na mierzei wislanej wzdloz wybrzeza jest sporo takich oznaczen. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Na mierzei wislanej wzdloz wybrzeza jest sporo takich oznaczen. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Panowie co oznacza slopek taki szerokina 50cm.ze 4rech stron sciety a w rodku w jest kwadrat odlany w betonie i jest orzel jak godlo polski.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszam serdecznie ma moja stronę na FB --- Słupki z lasu --- Jest tu sporo różnych i ciekawych okazów słupków z całej Polski :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Na samym początku również nie bardzo wiedziałem co to za słupki. Pomyślałem sobie, że są to może jakieś starodawne słupki drogowe https://powerrubber.com/slupki-drogowe-plastikowe/ ale już wyprowadziłeś mnie z błędu.

    OdpowiedzUsuń
  14. 52 yr old Legal Assistant Arthur Saphin, hailing from Shediac enjoys watching movies like My Father the Hero and Slacklining. Took a trip to Medina of Fez and drives a Ferrari Dino 206SP. wiecej informacji

    OdpowiedzUsuń
  15. https://kotly-kondensacyjne.com.pl

    OdpowiedzUsuń